„A gyerekek olyanok, mint a madarak. Szükségük van fészekre, hogy repülni tanuljanak.”

Az autizmus spektrum zavar

2024.01.18.
Az autizmus spektrum zavar

Az autizmus spektrum zavar (ASD) megnevezés az autizmushoz kötődő, több korábbi diagnózis egységes, új neve. Az autizmus spektrum zavar kifejezésben a spektrum szó azt jelenti, hogy egy sokszínű, többféle megjelenési formával rendelkező állapotról van szó.

A tudomány jelen állása szerint genetikai meghatározottságú állapot, amely már a fogantatás pillanatától kezdve meghatározza az agy fejlődését. Több agyi terület is érintett az állapot létrejöttében (kisagy, elülső homloklebeny és a temporális lebeny mediális területe), melyek felelősek a megismerő folyamatok normálistól eltérő fejlődéséért.  

Történeti áttekintés

Az autizmus sokáig nem számított külön betegségnek, inkább a skizofrénia gyermekkori formájának tekintették. Önálló kórképként először 1943-ban Kanner írta le. Megfigyelése szerint ezek a gyermekek veleszületetten képtelenek más emberekkel megfelelő kapcsolatot kiépíteni, beszédük sokszor echoláliából áll (megismétli a hallott mondatot, vagy annak egy részét), a személyes névmásokat felcserélik, konkrétumokban beszélnek és gondolkodnak. Viselkedésükben számos repetitív, sztereotip elem figyelhető meg, főleg az élettelen környezettel manipulálnak és rosszul tűrik a változásokat.

1944-ben Asperger új betegségcsoportot határolt el, mely némileg hasonlít a Kanner-féle autizmusra, de enyhébb formában vannak jelen a tünetek.  

Az autizmus spektrum zavar tünetei

Az autizmus spektrum zavart a viselkedési jellemzők alapján tudjuk diagnosztizálni, tehát a diagnosztika során az egyén fejlődését és viselkedését igyekszünk minél jobban megismerni és feltárni. A zavar alapvetően három területet érint a legsúlyosabban, melyeket autisztikus triásznak is szoktak nevezni:

reciprok (kölcsönös) interakciók: csecsemőkorban az emberi arc látványa csak csekély érdeklődést vált ki belőle, szemkontaktust nem tart, vagy azt nem a kommunikáció támogatására használja, nem alakul ki az anyához való specifikus kötődés és szociális érdeklődése csekély marad.

reciprok (kölcsönös) kommunikáció: jellemző a beszédtanulás késése, a kommunikáció minőségileg eltér a normálistól, a gesztusokat  nem, vagy nem megfelelően használják. A személyes névmásokat felcserélik, gyakran beszélnek önmagukról egyes szám harmadik személyben, megfigyelhető az echolália vagy a sztereotip beszéd, szokatlan a beszéd ritmusa és intonációja (lehet monoton vagy éneklő), értelmetlenül ismételgetnek szövegeket, kontextus nélkül.

-rugalmas viselkedésszervezés: a spontán, képzeletgazdag játék ritka, a tárgyakat nem mindig rendeltetésüknek megfelelően használják, gyakran végeznek kezükkel vagy ujjaikkal sztereotip mozgásokat, előfordulhat szokatlanul erős ragaszkodás bizonyos tárgyakhoz, vagy specifikus érdeklődés egy-egy téma iránt, ragaszkodás a napi rutinhoz, megszokott dolgokhoz, és lehetséges önkárosító magatartás is (harapás, fej ütögetése).

Emellett fontos a szenzoros ingerekre adott túlzott vagy csökkent reakció, ami megnyilvánulhat tárgyak szagolgatásában, érintgetésében, vagy abban, hogy befogja a fülét erős, illetve bizonyos típusú hangokra, de előfordulhat a fájdalommal szembeni közöny is.  

A tüneteknek a korai fejlődési időszakban meg kell jelenniük.

Tünetek életkor szerinti bontásban

Két éves kor előtt fellépő tünetek
  • nem, vagy ritkán vesz fel szemkontaktust
  • nem figyeli mások arcát
  • tekintetével nem követ másokat
  • nem vonható be közös figyelmi helyzetbe
  • későn kezd gagyogni
  • mimikája szegényes
  • a gesztusok használatában problémái jelentkeznek
  • olykor nem reagál a nevére
  • a számára érdekes tárgyakat nem mutatja meg másoknak
  • nem osztja meg érdeklődését és örömét másokkal
  • ritkán figyelhető meg nála az úgynevezett társas mosoly
  • egyes ingerekre szokatlanul erőteljesen reagál
  • a hangok, ízek, képi ingerek, vagy egyes anyagok esetén túlzott érzékenységet mutat, vagy éppen az érzékenység hiánya jelenik meg
  • repetitív, ismétlődő mozgások, vagy kéztartás jelenhet meg (röpködő mozdulatok végez, különösen, mikor izgatott, vagy örömteli helyzetet él át)
  • tárgyakkal is ismétlődő mozdulatokat végez
  • mások testét eszközként használja (pl. ha szeretne valamit, akkor a kezünket a tárgyhoz viszik)
4-5 éves kor körül fellépő tünetek
  • nem érdeklődik mások iránt, nem vesz rész közös tevékenységekben
  • elutasítja a testi kontaktust, nem közeledik más emberekhez
  • nem használja, vagy nem jól használja a szemkontaktust
  • idegenekhez is kritikátlanul közeledik 
  • beszédfejlődése késést mutat, vagy a beszédfejlődés megindul, de hirtelen teljes mértékben abbahagyja a beszédet
  • azonnali és késleltetett echolália figyelhető meg nála – megismétel szavakat, mondatokat, párbeszédeket azonnal, esetleg később, akár napok, hetek múlva 
  • a személyragok és a személyes névmások felcserélése (saját magáról egyes szám 3. személyben beszél)
  • kérdéseket  sztereotip módon ismételget
  • neologizmák (saját maga által alkotott szavak),  idioszinkráziás nyelvhasználat (az egyén számára sajátos jelentést kapnak az amúgy közömbös szavak) jelenhet meg
  • modoros beszéd, felnőttes nyelvhasználat jellemezheti
  • a hangsúly, hanglejtés, ritmus, hangerő eltér a megszokottól
  • problémák lehetnek a beszéd megértésében (a szó szerinti értelmezést részesíti előnyben, így a  többértelmű beszédet, iróniát, szarkazmust gyakran nem érti meg)
  • a nyelv pragmatikai szintje sérül – azaz az aktuális beszédhelyzethez való alkalmazkodás nehézkes számára
  • a játéktevékenység is beszűkül, sztereotip cselekvések jellemzőek inkább
  • egy bizonyos érdeklődési körre korlátozódik figyelem
  • rendkívül erősen ragaszkodik az állandósághoz
  • rituálék jellemzik  – pl. csak ugyanabból a tányérból eszik
  • nem igénylik a szociális kapcsolatokat, inkább csak elviselik a gondoskodást, nem kezdeményeznek kapcsolatot, többnyire egyedül játszanak
  • gyakran a testi érintést is nehezen viselik, nem igényelnek törődést, odafigyelést, simogatást, beszélgetést
  • nagyfokú hangulati labilitás, gyakori dühkitörések
Serdülőkor és felnőttkor
  • egyre jobban kompenzál, a tünetek egy része már nem látványos
  • szembesül azzal, hogy ő ’más’, mint a társai
  • emiatt izolálódhat a környezettől, depresszív érzések jelenhetnek meg
  • erősödhetnek a kényszeres tünetek és a járulékos viselkedési problémák
  • társulhatnak más pszichés zavarok

 Az autizmus spektrum zavarhoz sorolható állapotok

A tünetek kezdete, súlyossága és az érintett területek száma szerint az alábbi állapotok sorolhatók az autizmus spektrumába:

  • Gyermekkorban felismert autizmus: eltérő fejlődés és viselkedés a környezettel való kommunikáció és társas interakciók területén, amely hároméves kor előtt igazolható.
    • Asperger szindróma: szociális kötődések zavara és sztereotip magatartás jellemzi, de általában nincs késés a beszédfejlődésben, és nincs súlyosabb intellektuális képességzavar sem.
    • Atípusos autizmus: nem igazolható konkrét eltérés a három fentebb felsorolt terület egyikében sem, vagy esetleg súlyosabb mentális zavarral jár, vagy nem igazolható a hároméves kor előtti kezdet.
Társuló pszichés betegségek

Az autizmus spektrumzavar gyakran jár együtt más pszichiátriai kórállapotokkal, melyek közül leggyakoribb gyermekkorban a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (ADHD), serdülő-és felnőttkorban pedig a szorongás, kényszer és a depresszió.

Terápiás lehetőségek

A szenzoros integrációra épülő terápiák az érzékelés egymásra épülő folyamatait fejlesztik.

  • Az állatasszisztált terápiák, a báb, -zene, -játék, vagy művészetterápiák célja az, hogy a gyermek egy védett közegben lehessen, itt tapasztalhassa meg önmagát, képességeit, határait és a különböző terápiás eszközök segítségével bővüljenek ismeretei önmagáról, a világról, fejlődjön önkontrollja, erősödjön önbizalma, hatékonyabbá váljanak társas készségei.  
  • A kognitív-viselkedésterápiák célja a mindennapi élet megkönnyítése a viselkedésben elért változásokon keresztül.

 A mozgásterápiák (pl.: Delacato, TSMT) a kis-és nagymozgások fejlesztésével, vesztibuláris ingerléssel segítik elő az idegrendszer érését. 

Mikor van rám szükség?

  • ha a gyermek viselkedése, szokásai, hangulata hirtelen megváltoznak

  • ha a gyermeknél kényszeres cselekedetek jelentek meg

  • ha a gyermek viselkedése nehezen kezelhető, impulzív, gyakran keveredik másokkal konfliktusba

  • ha gyermekének testi tünetei vannak, melyek hátterében az orvosi kivizsgálás nem mutatott ki szervi eltérést

  • ha késik a szobatisztaság kialakulása

  • evészavar, testképzavar kialakulásánál

  • tikkelés, hajtépkedés jelentkezésekor

  • alvási zavarok esetén

  • tikkelés, hajtépkedés jelentkezésekor

  • ha önsértések fordulnak elő

  • ha krízishelyzet okoz alkalmazkodási nehézséget (pl.: haláleset a családban, válás, óvodába vagy iskolába kerülés, kistestvér születése, költözés stb.).

  • ha gyermeke olyan mértékben szorong, ami már gátolja őt az életkorának megfelelő tevékenységekben (játék, tanulás, kortárs kapcsolatok kialakítása)

Ha a fenti intő jelek közül egy, vagy akár több is jelentkezik, érdemes pszichológushoz fordulni annak érdekében, hogy a probléma mihamarabb megoldódjon és a gyermek lelki egyensúlya visszabillenjen az egészséges állapotba.

Szeretnék segítséget kérni!

Vélemények

Úgy érzed, gyermekednek segítségre van szüksége?

Bízd őt profi szakemberre!

Időpontot kérek!