„A gyerekek olyanok, mint a madarak. Szükségük van fészekre, hogy repülni tanuljanak.”

Tanulási stílusok

2023.10.15.
tanulási stílusok

A tanulási stílusok, vagy az érzékszervi preferencia vizsgálatára O’Brian dolgozott ki egy kérdőívet 1990-ben. Ennek magyar változatát Mónos Katalin készítette el 2004-ben. Ha a kérdőív alapján besoroltuk a gyermeket az érzékszervi preferencia alapján, akkor tanácsokkal segíthetünk neki abban, hogyan tudja szélesíteni, gazdagítani tanulási módszertani repertoárját, illetve hogyan tudja a gyengébben működő érzékszervi modalitásokat erősíteni a hatékonyabb, gyorsabb tanulás érdekében.

Bár a hatékony tanuláshoz minden érzékszervünkre szükség van, mégis megfigyelhető, hogy egyes tanulók gyakrabban támaszkodnak az egyik, míg más tanulók a másik érzékelési területre.

  • A vizuális típusúak elsősorban vizuális ingereket igényelnek színes kihúzások, aláhúzások, képek, ábrák formájában,
  • az auditív típusúak azt szeretik, ha hallják és maguk is megismétlik hangosan az információt,
  • a kinetikus/kinesztetikus típus azt kedveli, ha írja, rajzolja a megtanulandókat, illetve mozgással, tapintással is megtapasztalja azt,
  • a kiegyensúlyozott típus mindhárom formát nagyjából azonos arányban használja.

Mindenki többéle modalitást is használ és mindig a feladatok jellege, a megtanulandó anyag határozza meg, melyikre támaszkodunk leginkább. Ahhoz, hogy a tananyagot jól bevéssük és az akár évek múlva is előhívható legyen, érdemes egyszerre több érzékszervi csatornát is felhasználni. Ezen alapul a több érzékszervre ható tanítás is, mely főként a tanulási zavarral küzdő gyermekek esetében bír nagy jelentőséggel.

Tippek a különböző tanulási típusba tartozó tanulók számára:

  • A vizuális típus számára jó tipp, ha óra előtt gyorsan átfutja az anyagot. Jegyzetelésnél szellősen ír és jól tagolja az anyagot, ábrákat használ, színes kiemelő filctollat, vagy az információkat vázlatpontokba szedi.
  • Az auditív esetében jól jöhet, ha nyugodt zenét hallgat tanulás közben. Felveszi és visszahallgatja az előadások/órák anyagát, hangosan tanul, elmagyarázza társainak a megtanultakat.
  • A kinesztetikus típus számára jól jöhet, ha tud mozogni tanulás közben. Például járkál, stresszlabdát nyomogat, tanulókártyákat használ, melyeket többféleképpen rendez el maga előtt az asztalon, a tanulást rövid, kb. 20 perces időintervallumokra osztja és közben feláll mozogni, nyújtózkodni.

Fontos a mozgás!

A gyerekeknek szükségük van a mozgásra ahhoz, hogy egészségesen fejlődjön testük, lelkük, idegrendszerük és ahhoz is, hogy jól érezzék magukat.

A mozgás kapcsolatot teremt a két testfelet beidegző jobb és bal agyfélteke között, illetve a szem-fül-kéz-láb koordinációt is elősegíti.  A testmozgás fokozza az agyban az ún. neurotranszmitterek (kémiai vivőanyagok) termelődését, szerotonint és endorfint szabadít fel, melyek hatására javul a hangulatunk.

Számos olyan kineziológiai gyakorlat, mozgásforma létezik, melyek hatására javul az olvasás, a szövegértés, az írás, a helyesírás, a számolás, testi koordináció, figyelem. A gyakorlatok végzése során javul a kitartás, a feladattartás, a gyerek magabiztosabb, aktívabb és hatékonyabb lesz.

Erre épülnek a különböző mozgásterápiák is, melyek a mozgás fejlesztésén, összehangolásán keresztül érik el például a jobb érzelemszabályozást, a figyelemkoncentráció és kitartás javulását, hozzájárulnak a beszédfejlődés beindulásához, a szorongás vagy éppen az impulzivitás csökkentéséhez (pl.: TSMT, Delacato, Ayres).

Miért épp a mozgás?

Azért fontos a mozgás, illetve a két agyfélteke összehangolt működése, mert mindkét agyfélnek különbözik a működésmódja, feladata, de ahhoz, hogy gondolkodni, beszélni, mozogni vagy tanulni tudjunk, mindkettőre szükség van.

A jobb agyfélteke ösztönösen, intuitíven működik, a kreativitás, az ellazulás, asszociálás az erőssége. A bal agyfélteke pedig az elemző rész, ahol a tudásanyag analizálása, részenként történő átvizsgálása zajlik.   Ahhoz, hogy a jobb és bal agyfélteke összehangolt egységben tudjon működni, a két agyféltekét bonyolult idegpályaköteg kapcsolja össze. Ideális esetben ez a kapcsolat már a gyermekkor elején a – csúszás-mászással egy időben – kifejlődik és biztosítja, hogy agyunk két fele egész életünk során harmonikusan együtt tud dolgozni. Amennyiben ez nem történik meg jól, például kimarad a csecsemőkori mozgásfejlődésből a kúszás vagy mászás fázisa, annak a mozgáskoordináción túl a tanulásban, figyelemben, önszabályozásban is következménye lesz.  

Ha szeretné megtudni,

  • gyermeke melyik érzékszervi modalitást használja leginkább a tanulás során,
  • mivel lehet ezt erősíteni,
  • van-e problémája a feladattudat, feladattartás, figyelem területén,
  • mennyire kiegyenlített vagy szórt az intelligenciastruktúrája,
  • szükséges-e számára valamilyen mozgásterápia,

személyes konzultáció során válaszolok kérdéseire.

Felhasznált irodalom:
http://www.olandakademia.hu/letoltesek/ajandek-tudasanyag/Mit-tehetunk-tanitvanyaink-sikeressegeert-a-tanulasban.pdf

Mikor van rám szükség?

  • ha a gyermek viselkedése, szokásai, hangulata hirtelen megváltoznak

  • ha a gyermeknél kényszeres cselekedetek jelentek meg

  • ha a gyermek viselkedése nehezen kezelhető, impulzív, gyakran keveredik másokkal konfliktusba

  • ha gyermekének testi tünetei vannak, melyek hátterében az orvosi kivizsgálás nem mutatott ki szervi eltérést

  • ha késik a szobatisztaság kialakulása

  • evészavar, testképzavar kialakulásánál

  • tikkelés, hajtépkedés jelentkezésekor

  • alvási zavarok esetén

  • tikkelés, hajtépkedés jelentkezésekor

  • ha önsértések fordulnak elő

  • ha krízishelyzet okoz alkalmazkodási nehézséget (pl.: haláleset a családban, válás, óvodába vagy iskolába kerülés, kistestvér születése, költözés stb.).

  • ha gyermeke olyan mértékben szorong, ami már gátolja őt az életkorának megfelelő tevékenységekben (játék, tanulás, kortárs kapcsolatok kialakítása)

Ha a fenti intő jelek közül egy, vagy akár több is jelentkezik, érdemes pszichológushoz fordulni annak érdekében, hogy a probléma mihamarabb megoldódjon és a gyermek lelki egyensúlya visszabillenjen az egészséges állapotba.

Szeretnék segítséget kérni!

Vélemények

Úgy érzed, gyermekednek segítségre van szüksége?

Bízd őt profi szakemberre!

Időpontot kérek!