„A gyerekek olyanok, mint a madarak. Szükségük van fészekre, hogy repülni tanuljanak.”

Iskolaérett már a gyermek?

2023.09.24.
iskolaérett gyerek

Sok szülő tanácstalan abban, hogy gyermeke iskolaérett lett-e már, használ-e neki, vagy éppen visszaveti a fejlődésben, ha még egy évet az óvodában tölt. Ezért érdemes tisztában lenni azzal, hogy milyen képességterületeket, illetve milyen fizikai és pszichológiai jellemzőket néznek a szakemberek az iskolaérettségi vizsgálat során. 

A legtöbb gyermek 6-7 éves kora között iskolaéretté válik. Ez azt jeleni, hogy képessé válik a megváltozott napi ritmushoz (pl.: délutáni alvás elmaradása), az újfajta és sokféle elváráshoz, több emberhez, nagyobb közösséghez való alkalmazkodásra.

Az iskolaérettségnek vannak külső, testi jelei:
  • kb. 18-20 kg, 120-130 cm magasság, arányos testfelépítés
  • fogváltás megjelenése
  • kialakult a kézdominancia, tehát valamelyik kezét többet és jóval ügyesebben használja
  • mozgása összehangolt, pl. biciklizik, labdát egy kézzel és két kézzel is dob, illetve elkap, páros lábon ugrál
  • finommotorikus készsége fejlett, tehát ollót tud használni, helyesen fogja a ceruzát, felismerhetően rajzol, vonalhatárokat betartva színez
Az iskolaérettség kognitív kritériumai:
  • Nyelvi fejlettsége elérte azt a szintet, hogy érthetően, összefüggően, összetett mondatokban kommunikál, el tudja mesélni élményeit, szókészlete megfelelő.
  • Általános tájékozottsága megfelelő, tehát pl. meg tudja mondani saját, testvérei, szülei nevét, lakcímüket, ismeri a napszakokat, évszakokat, fel tudja sorolni a hét napjait.
  • Figyelme már felkelthető, fenntartható, képes legalább 30 percig feladathelyzetben maradni.
  • Emlékezete már fejlett annyira, hogy egyszeri hallás után vissza tud mondani 4 jegyű számsorokat, egyszerű mondatokat vagy rövid történet lényegi elemeit képes felsorolni.
  • Számfogalma nyolcas számkörben kialakult. Tehát az elé helyezett tárgyakat megszámlálja, ujjai vagy pálcikák segítségével ebben a számkörben kivonást, összeadást, pótlást elvégez. Tisztában van a több, kevesebb és ugyanannyi fogalmával.
  • Kauzális gondolkodása elérte azt a szintet, hogy képes a képeken lévő eseményeket felismerni, a rajtuk látott ok-okozati viszonyokat megnevezni, a képeket időrendi sorrendbe tenni.
  • logikai gondolkodása megfelelő, tehát pl. pálcikákból kirakott, vagy rajzolt sorozatok szabályát felismeri és folytatja
  • Testséma, téri orientációja kellően érett. Ez azt jelenti, hogy a főbb testrészeken kívül tudja, hol vannak a vállai, csuklója, térde. Tudja, hogy melyik a jobb és bal oldala és képes olyan instrukciókat végrehajtani, mint pl. „érintsd meg a jobb kezeddel a bal füledet, a bal kezeddel pedig a jobb füledet”.
Az iskolaérett gyermek pszichológiai jellemzői:
  • Már érdeklődik az iskola után.
  • Monotóniatűrése, kudarctűrése jó. Képes egy dologgal hosszabb ideig foglalkozni, pl. álló egyeneseket rajzolni, vagy iskolafelkészítő feladatokat végezni. Már nem hagyja abba a ’tanulást’, ha valami nem sikerült azonnal, már nem akar mindig első és a legjobb lenni mindenben.
  • Képes szükségleteit késleltetni, tehát el tudja viselni, hogy még 20 percet kell várnia, mire kimehet a mosdóba, vagy felállhat és kimehet az udvarra játszani, vagy ki tudja várni, mire a pedagógus felszólítja.
A szocializációs kritérium:

Ez legfőképpen azt jelenti, hogy a gyermek képes kapcsolatokat teremteni és fenntartani, illetve együtt tud működni másokkal.

Az iskolaérettség nem azt jelenti, hogy a gyermek a fenti területek mindegyikén maximális teljesítményt nyújt. Az iskolaérettségi vizsgálat során felmérjük ezeket a képességterületeket és képességprofilt készítünk, ez alapján döntünk arról, hogy a gyermek képességprofilja kiegyenlített-e, vagy egyenlőtlenül fejlett, illetve vannak-e olyan, kulcsfontosságú területen mutatkozó lényeges elmaradások, melyek miatt a gyermek beiskolázása a következő iskolai évben vélhetően kudarcos lenne.  

Úgy érzed, gyermeked még nem iskolaérett?

Az a gyermek, aki 2024. augusztus 31. napjáig hatodik életévét betölti, tankötelessé válik a 2024/25-ös tanévben. Amennyiben a szülő azt szeretné, hogy a gyermeke még egy évig az óvodában maradjon, az Oktatási Hivatalnál tudja ezt kérvényezni 2023. január 1-től 18-ig. A kérvényt vagy postai úton, vagy az Ügyfélkapun keresztül lehet benyújtani, azon az űrlapon keresztül, ami az Oktatási Hivatal honlapján január 1-én jelenik meg.

Mikor van rám szükség?

  • ha a gyermek viselkedése, szokásai, hangulata hirtelen megváltoznak

  • ha a gyermeknél kényszeres cselekedetek jelentek meg

  • ha a gyermek viselkedése nehezen kezelhető, impulzív, gyakran keveredik másokkal konfliktusba

  • ha gyermekének testi tünetei vannak, melyek hátterében az orvosi kivizsgálás nem mutatott ki szervi eltérést

  • ha késik a szobatisztaság kialakulása

  • evészavar, testképzavar kialakulásánál

  • tikkelés, hajtépkedés jelentkezésekor

  • alvási zavarok esetén

  • tikkelés, hajtépkedés jelentkezésekor

  • ha önsértések fordulnak elő

  • ha krízishelyzet okoz alkalmazkodási nehézséget (pl.: haláleset a családban, válás, óvodába vagy iskolába kerülés, kistestvér születése, költözés stb.).

  • ha gyermeke olyan mértékben szorong, ami már gátolja őt az életkorának megfelelő tevékenységekben (játék, tanulás, kortárs kapcsolatok kialakítása)

Ha a fenti intő jelek közül egy, vagy akár több is jelentkezik, érdemes pszichológushoz fordulni annak érdekében, hogy a probléma mihamarabb megoldódjon és a gyermek lelki egyensúlya visszabillenjen az egészséges állapotba.

Szeretnék segítséget kérni!

Vélemények

Úgy érzed, gyermekednek segítségre van szüksége?

Bízd őt profi szakemberre!

Időpontot kérek!